Storstadsliv i Berlin

Sommarens storstadsbesök hade destinationen Berlin. En stad som sägs vara en av Europas trendigaste och lite galen på en gång. Det började med att vi bokade skjuts till Arlanda kl 8.00 på fredagsmorgonen. Tur att jag tog en titt på biljetten innan jag somnade då det visade sig att flyget gick 06.30. Tidig morgon med andra ord och landat i Berlin kl 8.00.IMG_7763Efter att vi lämnat väskorna på hotell Winters var det bara att ge sig iväg på stadsvandring. Med Checkpoint Charlie som närmaste granne började vi med ett besök på museet som handlar om muren. Ett självklart foto med rester av muren såklart.IMG_7757Något som berörde extra mycket var man av alla de livsöden som på olika sätt påverkats av olika galna människor på höger och vänsterkanten. En som stod över allt detta var Raul Wallenberg som har fått stor plats i museet liksom i historien.IMG_7817På plats bakom sandsäckarna vid gränskontrollen. Numera en plats som alla skall fota. En gång i tiden en symbol för det kalla kriget.IMG_7802Ett bra sätt att få ett grepp om en stad är att ta en guidad busstur. Lite turistigt, men effektivt. Det händer mycket i Berlin så det fanns mycket nytt att beskåda sedan förra besöket för 10 år sedan.

Sen var det dags att checka in på hotellet. Skall inte lägga så mycket kraft på det, men servicen var usel och personerna i receptionen var otrevliga. Hotellet heter Winters och kan ej rekommenderas.IMG_7810På kvällen blev det en italienare rekommenderad av Morgan på S2 Communication. Tack för tipset Morgan. Riktigt bra.IMG_7828Lördag morgon i Berlin. Dags att hänga på beachen. Ja, det stämmer faktiskt. Vid Checkpoint Charlie ligger en central och riktigt cool beach.IMG_7833IMG_7866Charlies Beach heter den såklart, vad annars…IMG_7887Ett besök på Ka De We måste man göra i Berlin såklart. Riktigt bra shopping i ett av Europas mest kända varuhus. Överraskande nog var det jag som handlade mest.IMG_7834Ka De We är inte bara shopping. På plan 6 finns den läckraste av alla matavdelningar jag sett. Vi hamnade i fiskavdelningen och njöt av den action som fanns på plats. Här kan man både handla och äta av jordens alla delikatesser.IMG_7835Här är snyggingen som var min personal shopper. Det klart det blir bra då.IMG_7821På DDR tiden tog det 10 år att få en Trabant. Idag är de en raritet av andra orsaker. Trabant safari är en av Berlins aktiviteter. Men vi nöjde oss med att ta en bild.IMG_7837På lördagkvällen skulle det bli Annelis födelsedagsmiddag. Men vi somnade när vi skulle vila och det blev för sent. Istället hamnade vi på en lokal italiensk restaurang. Inte så tokigt, men inte som planerat. Dagen efter satt jag och skämdes bakom en Bloody Mary. Bara att krypa till korset och kompensera till kvällen. IMG_7861Vi fick en del tips och valde att testa Royal Grill. Valet var lyckat och vi fick dessutom lyxa till oss med vår gemensamma favorit – skaldjursplatå. Så till sist fick alltså Anneli sin lyxmiddag.IMG_7884Ett annat ställe som vi fått rekommenderat var Reinhardts vid Kempinski Kürfürstendamm. Här fick vi en god lunch mitt i folkvimlet. Skön känsla att sitta i solen, äta gott och titta på folk. Det är nog något man kan göra hur länge som helst.

Vi skulle egentligen åkt hem på måndagskvällen, men när vi hörde att Tyskland mot Algeriet visas vid Brandenburger Tor och runt 100.000 Berlinare samlas bokade vi helt enkelt en ny biljett och stannade en natt till.IMG_7858Då fick dock Hotell Winters inte nytt förtroende. Vi hade fått dålig service så det räckte. Så vi gick på hotelljakt. Ett hotell vi hört talas om var Radisson Blu i Berlin. Kolla in akvariet mitt i hotellets lounge. Men det var inte där vi hamnade till slut. IMG_7891Istället hittade vi ett rum på Hotell Adlon precis vid Brandenburger Tor. Här var det raka motsatsen mot Winters gällande service, så det kändes grymt bra. Bra läge dessutom, med närmaste granne till Brandenburger Tor. Fullt polispådrag var det också med Israel utrikesminister som gäst.IMG_7926IMG_7935Den enda smolken i bägaren var att det började regna strax innan matchen. Men det verkade inte påverka stämningen. Naturligtvis var det öronbedövande när tyskarna gjorde sin två mål.IMG_7923För en gångs skull hade jag mitt hjärta hos Tyskland i fotboll. Är man i Berlin så är man. Naturligtvis måste man klä upp sig som en riktig tysk supporter.IMG_7939Avslutande dagen  blev det en båttur på floden Spree. Här passerar vi ett monument som hedrar alla de som dog när de försökte fly från öst över floden.

Förutom flodturen blev det lite promenerande och ytterligare sevärdheter.  Skön avslutning på en härlig weekend.IMG_7793Sönderbombade kyrkan vid Kürfürstendamm.IMG_7791Riksdagshuset med sin speciella glaskupol. IMG_7882Och ett monument som jag glömt betydelsen av, men statyn högst upp väger i alla fall 35 ton och är täckt av bladguld. IMG_7945Så det var bara hemresan kvar och nu blev det Norwegian som stod för transporten.