Reflektioner från Lindahldagen

Advokatfirman Lindahl bjöd in på sin traditionella dag på UKK. Dagen samlar många engagerade i Uppsalas näringsliv och har blivit en uppskattad aktivitet. IMG_9689Anders Frigell, en av Lindahls legendariska advokater in ledde med ett humoristiskt och imponerande välkomsttal. Allt med glimten i ögat och stor självironi. Anders om var Gallerix advokat under många år har en stor repertoar. Både som advokat, författare och som även fått sitt alster spelat på Uppsala Stadsteater. Anders var även en av de advokater som var tidigast ute med att specialisera sig på franchising. Något som vi hade stor nytta av.IMG_9693Första punkten handlade om crowdfounding. Två av Lindahls advokater berättade om det senaste sättet att finansiera en affärsidé. Man beskrev fyra olika typer av crowdfounding:

Donationsbaserad – När man är med och finansierar ett företag och att man ser det som en ren gåva.
Belöningsbaserad – Man satsar pengar, men ersätts kanske i produkter eller en upplevelse.
Lånebaserad – Man bidrar med medel, men förväntas få tillbaka dem med ränta.
Delägarbaserad – Man bidrar med medel och får en andel i företaget relaterad till sin insats. IMG_9696Man beskrev även vissa för och nackdelar med crowdfounding. Hur som helst en väldigt intressant företeelse med många fördelar. Detta kommer vi att se mer av. IMG_9699Nästa talare var Nyamko Sabuni, fd jämställdhetsminister och numera hållbarhetschef vid ÅF. Mycket intressant om de krav och nya utmaningar som väntar företagen i ett hållbarhetsperspektiv. Kort och koncist kan man säga – har man inte hållbarhet och socialt ansvarstagande på agendan kommer man inte att överleva.IMG_9701Det intressanta är att detta bara går att göra om man även har med lönsamhet. Till skillnad mot vad vissa partier anser är det näst intill omöjligt att göra bra saker om man inte har ett företag som får tjäna pengar. Men samtidigt måste företaget tänka på miljön och ta ett socialt ansvar. Detta kommer vi att se allt mer av i företagandet vilket naturligtvis också är beroende av ett vänligt företagsklimat.IMG_9702Med Lindahl som exempel. Det värde som Lindahl skapar för sig själva måste också skapa värde för kunden och för samhället. Tänker man inte helhet kommer kunden snart att välja någon annan. Även detta mycket intressant och något som redan håller på att hända.

Sen var det kaffepaus och då var jag tvungen att smita pga av Hugos fotbollsträning. Men det var ytterligare två pass. Det ena med innehåll om läkemedel, livsmedel eller kosmetika och att hamna rätt i klassificeringen. Det sista som jag gärna hade lyssnat på var UNT:s nya VD och chefredaktör Charlotta Friberg, som skulle berätta om sin syn på hur man navigerar ett modernt mediehus i den nya medivärlden.

Tack Lindahl för ett utmärkt event med imponerande innehåll.

 


Kommentera