Lunch med Ibrahim Baylan och Agneta Gille

IMG_7656I veckan hade jag en mycket spännande lunch i Riksdagshuset. Tillsammans med riksdagsledamoten Agneta Gille, lyckades vi få till ett möte med Ibrahim Baylan. Ibrahim är, som de flesta säkert känner till, socialdemokrat och arbetar med skolfrågor och utbildning. Vid en valseger för (s) är han tilltänkt som skol/utbildningsminister. En viktig person att prata skola och entreprenörskap med.IMG_7665Dagen började annars, som det gjorde för de flesta som pendlar till Stockholm – med tågproblem. För att vara på den säkra sidan blev det ett tåg redan kl 9.00. Det gick snabbare än befarat och 1,5 timme senare var vi framme i Stockholm. Helt plötsligt hade jag 1,5 timme att slå ihjäl i huvudstaden.IMG_7659En rundvandring i Gamla Stan hinner man inte alltid med, men nu fick jag möjligheten att vara lite turist. Lite tid att imponeras av Stockholm fantastiska miljö.IMG_7664Andelen turister i centrala Stockholm måste varit 90%. Mängder av bussar från bland annat Ryssland, Estland, Tyskland och Danmark fyllde ytorna kring slottet.IMG_7660Att det låg två stora kryssningsfartyg i hamnen bidrog säkert till att det var fullt på gatorna.IMG_7672Kl 12.00 var det lunchdags i Riksdagens lunchmatsal. Under lunchen inledde vi med att prata om entreprenörskap i allmänhet. Huvudsyftet med denna lunch var dock skolans roll, för att vi skall få fler företag i Sverige.  Hur ska man kunna gå tillväga, om man vill bygga upp en entreprenörsutbildning i skolan värd namnet? För att det är viktigt, var vi överens om och att det bara är via entreprenörskap vi kan behålla och utveckla vår välfärd.

Ung

Ett verktyg (eller en del av en lösning) kan vara Ung Företagsamhet, som har betytt mycket för att utveckla kunskapen att driva företag sista året i gymnasiet. Fortfarande är det dock bara drygt 10% av eleverna som driver ett UF företag (av nästan 200.000 elever) som går ut gymnasiet. Av dessa ca 20.000 UF-företagare kommer 4-5000 att starta eget i framtiden. Om den matematiska formeln stämmer skulle vi få 40-50.000 nya företag per år, om alla elever fick möjligheten att genomföra UF-utbildning i skolan. Känns som den mest okontroversiella frågan oavsett vilket politiskt parti man tillhör.

Under lunchen pratade vi om möjligheten att starta UF tidigt i skolgången. Varför inte redan i lågstadiet, om än på lekfull nivå. Kan man leka affär i förskolan kan man väl ta nästa steg i lågstadiet.

En annan utmaning är hur man skall kunna utbilda lärare. Det krävs naturligtvis en lärarutbildningen i entreprenörskap. Men skulle även kunna utbilda entreprenörer att leda lektioner i entreprenörskap. Då kan man få det bästa av två världar – grundkunskap och inspiration från verkliga livet.

Vi pratade om svårigheter och motstånd i gamla strukturer. Här finns stora hinder att ta sig förbi, men det är nödvändigt.

Rätt väg måste vara att testa i mindre skala. Att starta med en mindre försöksverksamhet, innan man gör detta till en riksangelägenhet. Då får man möjligheter att ändra och skruva i modellen innan man lanserar den i hela landet. Borde vara självklart tillvägagångssätt och mycket bättre än en byråkratisk utredning.

Hade man stått inför denna utmaning i ett företag hade man ju testat idén, innan man rullade ut det brett. Knappast svårt att inse, men det verkar som man helt missat den givna modellen i dagens skola. Här kör man bara, chansar och byter inriktning utan långsiktigt tänk. Blir det bra så är det mer lotteri…

Om jag personligen fick värdera olika ämnen i skolan, med utgångspunkten att det skall ge så mycket nytta som möjligt i vuxenlivet och för samhället tycker jag så här:

1)    Svenska, engelska och matematik
2)    Entreprenörskap
3)    Försäljning. Alla har nytta i hela livet av försäljningskunskap och i många olika sammanhang.
4)    Idrott och fysiska aktiviteter
5)    Övriga ämnen

Det måste naturligtvis finnas plats för övriga ämnen också. Men denna prioritering skulle vara mycket mer användbar i verkliga livet. Och visst borde det vara något skolan har som uppgift.

Jag har egna barn och bonusbarn som gått 12 år i skolan. Jag har varit mentor till UF-företagare och jag pratar ofta med ungdomar om entreprenörskap. Den vanligaste frågan är – varför får jag inte lära mig sånt här i skolan? Sånt som jag verkligen har nytta av i riktiga livet?

De ungdomar jag pratar med, har inte fått lära sig att anställa och starta företag. De har på sin höjd lärt sig hur det är att vara anställd. Jag ser en enorm potential i alla de ungdomar som har grymt bra drivkraft ,men som går i en skola som inte är anpassad till nutidens förutsättningar. Ungdomar som inte ser att skolan har något för dem ett erbjuda. Alla blir naturligtvis inte entreprenörer, men betydligt fler kommer att testa sina idéer och drivkraft i verkligheten.

Jag tänker fortsätta mitt kall att få en skola som har entreprenörskap som ämne. Jag har ett konkret förslag: Varför inte testa i någon eller några skolor i t ex Uppsala. Ta fram en enkel och lättbegriplig plan och kör den fullt ut (OBS: Ingen utredning). Ändra det som inte fungerar och lägg till sånt som saknas. Man behöver säkert minst två år av test och utvärdering innan man har hittat en fungerande modell. Samtidigt måste man utbilda nya lärare i entreprenörskap (eller entreprenörer i att vara lärare). Allt måste gå hand i hand.

Detta borde kunna ske med en bred politisk samsyn. Bort med prestigen och samarbeta över blockgränserna.

Med ökade behov av skatteunderlag för att betala välfärd, är detta ett måste. Man kan jämföra med kossan och mjölken. Föder man inte upp nya kor så kommer mjölken snart att ta slut. Ju fler kor man föder upp, ju mer mjölk finns att fördela. Just nu har vi brist på mjölkande kor. Vi måste ha fler kalvar på grönbete…IMG_7667Tack Ibrahim och Agneta för en givande pratstund. Jag ser med försiktig optimism på er hjälp, att bidra till en skola som gör att fler blir entreprenörer i framtiden.


Kommentera